A
logó az egyik legfontosabb elem egy cég, szervezet vagy szolgáltatás
elindulásához: egyedi, jól felismerhető, azonosításra szolgáló jel. Célja az
egyértelmű jelölés és megkülönböztetés, így megkönnyítve a tájékozódást a piac
szereplői között.
Logónak
számít a patikákat jelölő kígyó, a vöröskereszt, vagy bármilyen olyan jel,
amelyet akár embercsoportok hordanak ruhájukon, hogy tudják, ki hova tartozik.
Lehet szöveges felirat, amely a szolgáltatás, termék, vagy cég neve, ehhez
tartozhat valamilyen grafikai ábra, vagy embléma, akár szlogennel vagy anélkül.
Így magát az ábrát, szimbólumot használhatják külön, a szolgáltatás nevét
elhagyva, hisz egy jól bejáratott, ismert márkajelzés a cég nevének
feltűntetése nélkül is jól kell müködnie, egyértelműen képviselnie kell a
céget. Így a logó univerzálisan is jelöli a terméket, vagy szolgáltatást,
meghatározza az arculatot, vagyis reklámértéke van, így a logók nyelvek és
nemzetek fölött álló üzenethordozók.
Minden
logó tervezésénél figyelmbe kell venni a színvilágot, formát illetve a stílust,
valamint fontos, hogy megfeleljen a választott célközönség igényeinek, így
például a szorakoztató ágazatban lehet játékos, könnyedebb, frissebb, míg egy
komoly üzleti tevékenységhez, vagy céghez egy komolyabb, visszafogottabb stílus
illik.
Mindig
elsődleges cél a koncepció meghatározása, vagyis, hogy mi legyen az, amit a
logónak sugallnia kell az adott cégről, továbbá fontos a megfelelő tárgy, vagy
szimbólum kiválasztása, ami kifejezetten a cégre, szolgáltatásra utal. Ez
fontos, mert a logónak a cég neve nélkül is, önmagában, jól kell müködnie, így
minél szerteágazóbb a szolgáltatás tevékenysége a logót nem a termék, hanem a
cég eszmerendszere, elvei, felől kell megközelíteni.
Ha
cégnév van a logón, az legyen könnyen olvasható, illetve legyen súlya a
szövegnek, ha szlogen van feltüntetve. Az árnyékolás, 3D hatás, vagy formák
használata mind zavarossá és kérdésessé teszik az adott logót. Továbbá a kevés
szín használata az ajánlott és azok jól elkülönítése egymástól, mivel könnyen
összeolvadhatnak és zagyvaságot eredményezhet.
A Katona József színház Magyarország egyik legismertebb és legelismertebb
színháza, több mint 100 ezer nézőt befogadó, korszerű, széles körben
befogadhatóan jeleníti meg a társadalmunk velünk élő problémáit, kérdéseit. A
Katona József Színház mai formájában 1982-ben született meg. Létrejöttének
körülményei rendhagyóak a magyar színházi életen belül, így a színház arculata
csak előtörténetének fényében világosodik meg.
A
Katona József színház 2011-ben új logójának megtervezésére pályázatot hírdetett
meg. A kiírás szerint modern, letisztult, egyszersmind markáns, valamint a
színház szellemiségéhez igazodó pályaműveket vártak. Az új logóval fiatalosabbá,
nyitottabbá akarták tenné a színházat, amely mindenkihez könnyebben eljutna,
ezzel is jelezve, hogy a társulat kész elengedni a hagyományos módszereket és
aktuálisabbá szeretnék tenni az eladásokat. A színház feladatának érezte, hogy
minél hatékonyabban elérje a fiatal korosztályt. A pályázatot Szilágyi János
logója nyerte meg, amelyben a zsűri értékelte a letisztult, korszerű
kialakítást, valamint a megjelenésben rejlő többszintű
szimbólumrendszert. A Katona József Színház hagyományai és arculata szerint realista színház, amely látszott is a régi logóban, ahol a jól megszokott drámai Nó maszkokat láthatjuk.
Az
új logó sokkal inkább interaktív elbeszélés. Modern, letisztult, ugyanakkor a
megjelenésben többszintű szimbólumrendszert fedezhetünk fel. A K-embléma a
Katonát rövidítő jelentése mellett a kettőspont utal a színház és a néző
közötti párbeszédre, a művészi produktum befogadására, a továbbgondolás
szükségességére. A vizuális jel szintén értelmezhető a klasszikus színházi
maszk és a mai köznapi kommunikációban bevett smiley [ (: ] leképezéseként.
Modern megjelenésű emblémáról van szó, amely nyitottságában illeszkedik a
Katona József Színház szellemiségéhez, s jól alkalmazható a színház arculatának
fejlesztésében.
Az
új logó egyszerű, két színt kombinál:
piros és fekete. A nagy k betű mintegy szimbólumként jelenik meg, amely szöveg
nélkül is könnyen felismerhető. Akármilyen felületen könnyen használható, amely
főleg az egyszerű, fehér háttérnek köszönhető. A piros szín emeli az
adrenalin szintet, gyors döntésre ösztönöz. Erotikus töltettel is párosítható,
mint a piros ajkak, így a paráznaságra is utal. A keresztény hagyományokban
komolyságot és fenséget jelölnek vele – a húsvéti piros tojás a termékenység
jelképe is. A szimbólum jelöli a színház kezdőbetűjét, így mindenki tudja
társítani a névhez, szöveghez, amely könnyen olvasható, különböző effektek,
árnyékolás nélkül jelenik meg. Egyszerű formát használ, amely látványosabb és
könnyebb megjegyezhetőséget ad. A fiatalos érzetet könnyen átadja az egyszerű
kettőspont, amely a chatnyelvet ismerő személyeknek könnyedén egy mosolygós
smiley formálódik ki. Így a megtervezett logó elég egyedi, emlékeznek rá az
emberek és átadja a színház üzenetét, jól működik, képes teljesíteni
funkcióját, letisztult és egyszerű.
Kreatív témaválasztásnak találom, és tetszik, hogy próbáltál kicsit mélyebbre ásni egy konkrét logó kielemzése által. Jól rávilágítasz arra, hogy milyen egy vonzó logó és korrekt érveket hozol fel ennek alátámasztására. Mégis olvasás közben az volt a benyomásom, hogy túlságosan általános dolgokról beszélsz. Talán érdemesebb lett volna több konkrét, akár népszerű logót kiválasztanod és azokat elemezned. A szöveg kissé szétesik, hiányzik belőle a kohézió, főként annál a résznél érezhető nagyobb törés, ahol hirtelen áttérsz a Katona József színházra. Habár lentebb kiderül, hogy miként hozod kapcsolatba a témáddal, mégis túl éles fordulatnak tűnik. Néhány elírás már a szöveg elején szemet szúrt, úgyhogy talán nem ártana még egyszer átfutni. Például a működnie talán az összes helyen rövid ü-vel lett írva, vagy a szórakoztató rövid o-val, de néhol fogalmazási képzavarba is beleütköztem: „aktuálisabbá szeretnék tenni az eladásokat” – nem az előadásokat szeretnék aktuálisabbá tenni? Meg van egy ilyen rész: „mivel könnyen összeolvadhatnak és zagyvaságot eredményezhet” – talán a zagyvaság nem a legszerencsésebb szóhasználat egy elemzésnél. Lenne még egy-két apróság, de azokra biztosan rá fogsz jönni, ha még egyszer gyorsan átfutod az írást. S hogy ne maradjon senki keserű szájízzel, még egyszer hangsúlyozom, hogy ötletes témaválasztás, hiszen a logók mindennapjaink szerves részei, amelyek legtöbbször státuszszimbólumként is értelmezhetőek, ezért nem árt tisztában lennünk jelentésükkel. Ha meg holnap úgy döntünk, hogy belevágnánk egy vállalkozásba, már nem okozna annyira nagy fejtörést, hogy milyen felépítésű és színvilágú logóval érdemes eladnunk termékünket.
VálaszTörlés