Fiatal tehetségek a hippi korszak fényében
Visky Andrej hisz a színház, illetve a művészetek egyéniségformáló erejében, ezért fiatal színészekkel vitte színpadra Miloš Forman cseh filmrendező világhírű rockmusicaljét, a HAIR-t.
A rendező elmondta, a kolozsvári Apáczai Csere János Elméleti Gimnázium vegyes kara több mint négy hónapot dolgozott a musicalen, melyet 2016 júliusában mutattak be először. Ritkábban és rövideket tudtunk próbálni az én elfoglaltságaim, illetve az iskolai program miatt - ezért is volt hosszabbra tervezve a munkafolyamat, ami komoly időbefektetés volt és áldozatokkal járt az iskola, a szülők és nem utolsó sorban a diákok részéről – magyarázta. A rendezővel való heti két-három próba mellett, táncpróbáik és énekpróbáik is voltak a fiataloknak. Visky Andrej ambiciózus, kíváncsi és motivált csapatnak jellemezte a fiatalokból összekovácsolódott színészgárdát, akiknek a tempójához –elmondása szerint – neki kellett felzárkóznia. A próbák során, természetesen egy-egy hosszú iskolai nap után voltak nehezebb pillanatok, de a Hair zenéje és humora, illetve a csapat humora mindig átlendítette őket a nehézségeken.
A rendező úgy gondolja, hogy sok közös dolog van a Hair világa és a sajátunk között, mivel azok a társadalmi konfliktusok, amelyek a hatvanas évek Amerikáját jellemezték, nálunk is léteznek, emiatt egy pillanatra sem érezte, hogy nehéz lett volna összeköttetéseket találni a mai tizenévesek világa és a hatvanas években játszódó hippi történet között. Tapasztalatai alapján a hagyomány és az egyén szabadsága közötti konfliktusról, a szexualitással kapcsolatos tabu-témákról, a háborúról minden fiatal tud beszélgetni a megfelelő környezetben, sőt, kiforrott véleményük is van, így a musical próbafolyamatának részeként dolgoztak azon is, hogy beszéljenek róla: Miután megnézték Miloš Formanfilmjét,pszichológusokkal, történészekkel beszélgettek. Múlt és jelen között sikerült megteremteniük egy hidat, melyhez az előadás koncepciója is hozzájárult: azt akartam, hogy a fiatalok saját korosztályuk történeteként adják elő a Hair-t, mintha egy nemrég meghalt barátjukra emlékeznének. –mondta.
A szerepek kiosztása során nem annyira a film volt meghatározó, mint inkább a technikai követelmények: azaz, hogy ki tudja elénekelni az illető dalokat. Bár próbáltak arra figyelni, hogy a szerep minél közelebb legyen a színész egyéniségéhez, ez nem mindig lehetséges. Ilyenkor pedig, ha távol álltak, akkor mindig inkább a szerepet igyekeztek a diák egyéniségére alakítani és nem fordítva.
Visky Andrejhez közel kerültek a szereplő fiatalok, az ő egyéni alakításaik és megoldásaik, és természetszerűleg szerette ezt az előadást. Persze, jó rendezőhöz híven, mindig tudna rajta javítani, vannak olyan jelenetek, amiket átdolgozna máskörülmények között, de – mint mondta – ez az előadás nem feltétlenül a szakmai tökéletességről akart szólni, hanem az ő közösségükről, és ez úgy érzi sikerült.
Filep Gergő gyerekkori rajongója volt a musicalnek,George Berger szerepébentűntfel a színpadon. Mint elmondta, szereti ezt a stílust, ezért nem érezte nehéznek az átszellemülést, de a felkészülésben sokat segített az is, hogy rengetegszer utána néztek a korszak jellemzőinek. A filmbeli főszereplő karakteréből nem inspirálódott sokat, inkább szerette volna saját módon előadni ezt a karaktert, mint valakit leutánozni – magyarázta. Ahogy már azt a rendező is említette, a próbafolyamat során voltak nehezebb napok, de Gergő is úgy vélekedik, minden egyes próbára megérte elmenni, mert sokat tanultak,és jó volt a társaság. Mivel nagyon fontos volt számára ez a darab nem érezte megterhelőnek az iskola mellett részt venni a próbákon, a nehezebb napok ellenére sem. A teljesítménnyel elégedett, úgy gondolja mindenki egyaránt kihozta a maximumot magából, cserébe sokat kaptak ők is, szakmailag és emberileg is.
A rendező is elégedett, és bár a közeljövőben nincsenek hasonló tervei, mindenképpen szeretne még valamikor ezzel a korosztállyal dolgozni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése