Eldöntötte, hogy költő lesz, és Halmosi Sándor költő lett. A
Szatmárnémetiben született, Stuttgartban tanult, Budapesten élő matematikus,
műfordító és költő színes életutat jár be.
Közvetlen, hangulatos stílusban beszélt életéről, pályájáról.
Ha lapidáris akarnék lenni, azt mondanám, hogy az út nem
akadályozott semmiben, sőt, csak az út számít, mindenkinek a személyre szabott.
Csupa közhely tehát. De mint minden közhelynek, ezeknek is van
bölcsesség-magva. Az út talán eleve adott, de az már rajtunk áll, hogy megyünk
végig rajta, az már teljesen mi vagyunk. És ha néha úgy érezzük, hogy kettétört
az életünk, hogy tönkrement vagy visszafordíthatatlanul elromlott, akkor is van
még tovább, és mindig van legalább két választásunk: megteszünk valamit, vagy
nem tesszük meg.
Én az útkeresésemet elég hosszúnak éltem meg, sok
kitérővel, üresjárattal, néha perlekedtem is emiatt a gondviseléssel, de idővel
minden a helyére került, mindennek rendelt ideje lett. Nem mindig könnyű
elfogadni ezt. De ha nem tudunk elfogadni, nem tudunk elengedni sem. És ha nem
tudunk elengedni, akkor görcsösek vagyunk és birtoklók, nem vagyunk jelen, nem
vagyunk derűsek, nem vagyunk szabadok.
– Színes életutad
során mikor tudatosult benned, hogy a költészet a te mesterséged?
Mindig közel állt hozzám az irodalom, de nem írtam
verset, naplót, csak fogalmazásokat. Volt bennem mindig egy erős
megfogalmazási, megértési vágy, sok sejtés, világfájdalom, de sokáig nem
találtam a formát hozzá.
Az első vers úgy született, hogy egy barátomnál voltam, akivel – bár nekem igazából funkcionálanalízis vizsgára kellett volna készülnöm – három napon keresztül a kortárs költészetről beszéltünk, Dsidáról, és az Énekek Énekéről. Mikor el kellett hagynom a lakást és a kulcsot betenni a postaládába, pár sort szerettem volna mellékelni – vers lett belőle. Vagyis én azt akkor annak gondoltam, és ezért ez így is volt. Sose felejtem el azt a megrázó, eksztatikus élményt. Utána gát nélkül szakadt ki belőlem minden. Huszonnégy éves voltam.
Az első vers úgy született, hogy egy barátomnál voltam, akivel – bár nekem igazából funkcionálanalízis vizsgára kellett volna készülnöm – három napon keresztül a kortárs költészetről beszéltünk, Dsidáról, és az Énekek Énekéről. Mikor el kellett hagynom a lakást és a kulcsot betenni a postaládába, pár sort szerettem volna mellékelni – vers lett belőle. Vagyis én azt akkor annak gondoltam, és ezért ez így is volt. Sose felejtem el azt a megrázó, eksztatikus élményt. Utána gát nélkül szakadt ki belőlem minden. Huszonnégy éves voltam.
– Azóta a
költészetet hobbinak tekinted, vagy fontosabb szerepet tölt be az életedben?
A költészet nem hobbi. Hivatás. Erre csak ennyit tudok
mondani.
– A matematika
biztosítja a megélhetésedet a mindennapokban. Befolyásol az írás során, hogy
ennek a költészetnek is értő olvasója vagy?
Beépül inkább, mint befolyásol. Szerencsésnek tartom, hogy
a természettudományok és a művészetek, tágabb értelemben a ráció és a
transzcendentális tudat nemcsak kiegészítik egymást, de jó értelemben vett
kontrollt is gyakorolnak egymásra. Enélkül a fék nélkül nagyon könnyen
tudományos arroganciába, öntelt materializmusba vagy álszellemi okkultizmusba
fordulhat világszemléletünk, csend és alázat nélküli, szemlélődésre, beszédre,
megszólításra már képtelen létezésbe.
Nincs sajnos terünk kitérni a végtelenség,
megszámlálhatóság, nulla-mértékűség és sűrűség matematikai fogalmaira, hogy
mennyire kötődnek ezek mindennapi életünkhöz, az alkotás folyamataihoz vagy épp
a költészethez.
–Nyolc
versesköteted jelent meg eddig. Ebből az utolsó a válogatott verseidet
tartalmazó Ibrahim című
alkotás. Mi késztetett arra, hogy válogatott verseskötetben foglald össze
pályádat?
Az Ibrahim nem
puszta válogatás, hanem újraértelmezés is. A kronológiát teljesen mellőztem, az
erősen megszűrt versek egy részét szinte a felismerhetetlenségig átírtam,
meghúztam, új ciklusokba rendeztem, így teljesen új, önálló kötet jött létre.
Ez a sajátos múltfaragás, a saját mitológia újramondása kísérlet volt arra is,
hogy kiderüljön, egybeolvashatóak-e ezek a versek, és ha igen, tudnak-e valami
újat mondani – akár nekem, akár az olvasóknak. Van valami katartikus ebben az
újraalkotásban, abban, hogy beleszólhatunk a saját műbe, mindenkor alakíthatjuk
azt.
Végső soron ez számomra önvizsgálódás volt, analízis,
meditáció, egyfajta megtisztulás.
– A verseid
főként szerelmes jellegűek. Van egy bizonyos szeretett nő, vagy csak egy
eszményről szólnak az alkotások?
Nem vagyok idealista, nem vagyok híve az elvont,
önmagáért való életnek és művészetnek, ugyanakkor a művészet mindig magán,
illetve magában viseli azon jegyeket, amelyek a valós élmények naplószerű
továbbadásán túlmutatnak. Az eszmény sosem általános, hanem mindig konkrét és
pillanatnyi jelenlét. Éppen a pillanatnyi jelenlét megélésének mélysége,
tisztasága, szenvedélye, hitelessége emelheti őt egyetemessé.
– Verseidben
néhány keresztény motívum is feltűnik. Milyen szerepet játszik az életedben a
vallás?
A vallás, a hit mindig nagyon személyes ügy, az egyéni
ethosz része és alakítója. A hagyományban engem mindig az egyetemes érdekelt, a
dogmatikussal szemben. Persze van egy sor nagyon fontos teológiai, ontológiai
kérdés, amiket meg kell válaszolnunk. Ehhez csend kell.
Ha tehetem, minden évben elmegyek pár napra egy
kolostorba, Pannonhalmára, Bakonybélbe, vagy Debrecenbe. Ezek a csendes napok
mindig felemelik, átizzítják, lenyugtatják, átvilágítják az életet, hogy aztán
visszatérve élő elevenséggé tegyük gondolatainkat.
– Honnan kapod az
ihletet, hogy papírt és tollat ragadj egy alkotás megteremtéséhez? Egyszerűen a
gondolataidat írod ki magadból, vagy sokat töröd a fejed egy vers megszületéséig?
A költészet egy idő után szerintem már nem az ihlet
kérdése, hanem az ihletettségé. És honnan az állandó ihletettség? Hát onnan,
hogy benne élünk a csodában, a költészetben. Egyszerűen nem tudunk a
költészeten kívül élni. Extrém példával élve azt mondanám, hogy a költő
mindig verset ír: sms-ben, ímélben, beszélgetésben, álmában, sőt akkor is, ha
hallgat, ha takarít, vasal, vagy mosogat, vagy levendulával pecsétel le
verstekercseket. Nem mellesleg: potenciálisan mindenki költő. A szépség bennünk,
előttünk, alattunk van, csak meg kell látni. A költészet nem műfaj, nem papír,
nem irodalom, a költészet életmód, a világ szemlélete, élet és elevenség,
maximális jelenlét, csendes izzás. De, hogy a kérdésre is válaszoljak: sose
ülök le verset írni, soha nem töröm a fejem versen, szavakon. Pontosabban a
második kötet, a Napleány óta
nem.
– Tartasz
felolvasóesteket és előadásokat is. Szívesen jelensz meg ilyen eseményeken?
Igen, nagyon fontosnak tartom a találkozásokat, a
beszélgetéseket. Hisz közös ügyünk a világ szépsége, a lélek sebzettsége. A
gyógyír rá a beszéd és a beszéltetés. A beszéd csodákra képes, a szavak gyógyítanak,
a gondolat képes megváltoztatni a fizikai világot.
– A közeljövőben
számíthatunk egy új kötet megjelenésére?
Jelenleg szintéziskereső időszakban vagyok, ez az elmúlt néhány
év, a nyolc kötet utáni tájékozódási lélegzetvétel, csend, de alkotói csend.
Ezekben az izgalmas években a kislányommal, és az élet egyéb dolgaival való
napi örömteli vagy szükséges foglalatosságok mellett főleg szellemi-műhelyeket
alapítottam.
A kislányommal egymást tanítjuk a világra. Mesék, versek,
permanens csoda, öröm, energiafröccsök. Kevés szebb van ennél.
– Elégedettnek
tűnsz.
Igen. Van gyermekem, munkám, hivatásom, feladatom, és
talán elhivatottságom is, mi többre is vágyhatnék. S ha mégis, azt megpróbálom
megvalósítani.
Hát, kedves Lili, ez az interjú egyszerűen fantasztikus! Minden mondat a helyén van, a kérdéseid frappánsak, lényegre törőek és jól átgondoltak. Nem tudom, hogy az alanyodat hol vadásztad, de abban biztos lehetsz, hogy az irodalom tágas prérijén ennél színesebb egyéniséget be sem cserkészhettél volna. Amellett, hogy sokoldalú, annyira gazdag szókinccsel operál, hogy órákig tudnám olvasni, anélkül, hogy félszemmel tízpercenként meglesném, hányadik oldalnál tartok. Habár verseibe még nem botlottam bele, ideje lesz fellapozni internetbarátunk mindentudó könyvét. Köszönöm, hogy általad belekóstolhattunk kortárs irodalmunk egy újabb különleges alakjának életművébe, ismét rádöbbenve, hogy mennyire sok fantasztikus ember vesz minket körül. Szép munka, nagy gratula!
VálaszTörlésU.i.: Habár a technika ördöge jól kitolt velem, és eltüntette az előzőleg megírt hozzászólásomat, annyira el vagyok ragadtatva az interjútól, hogy emlékezetből megpróbáltam visszaidézni a gondolataimat. Remélem, semmit nem hagytam ki.
Üdv,
Hóbortoska