2017. december 19., kedd

Blokkoljunk vagy ne blokkoljunk?



Az internetes reklámok évről évre több pénzszerzési lehetőséget nyújtanak a weboldlfejlesztőknek, bloggereknek, és szinte mindenkinek, aki saját tartalmat tölt fel. A hatalmas reklámzajban néhány szolgáltató kreatív, de idegesítő, zavaró tartalmakkal tűzdeli tele contentjét, ezért mára már több, mint 19 millióan használják az AdBlock és az AdBlock Plus programokat, amelyek segítségével ezek a tartalmak blokkolhatóak, illetve kiszűrhetőek.
Ez a 19 millió felhasználó hatalmas profitkiesést generál a weboldalak fejlesztőinek és a reklámoztatóknak is. Az AdBlockot többször beperelték emiatt, de nem tudtak fogást találni rajta, hiszen a program csak egy lehetőséget ad a reklámok kiszűrésére, illetve a felhasználok fehérlistázhatnak olyan kulcsszavakat, amelyekkel kapcsolatos reklámokat mindenképp megakarnak tekinteni.

Meglepően kevés tanulmány és kutatás született az AdBlockról, annak ellenére, hogy mekkora hatása van az internetet használókra nézve. Azon kevés tanulmány is nagyon különböző szemszögből nézi a jelenséget és egy definitív írás sem létezik, ami a teljes problémát minden oldalról vizsgálná és érveit eredményekkel alátámasztaná.
Bizonyos – elég agresszív - írások szerint az AdBlock és az AdBlock Plus fejlesztője, a francia Eyeo felelősséggel tartozik azért, hogy megélhetetlenné tették az internetet a kissebb nézettségű oldalak számára. A jelenség legnagyobb elszenvedője egyértelműen a Google, aki magasan uralja az internetes reklámpiacot a Google AdSense-el, de meglepően nem ők azok akik a legjobban harcolnak az AdBlock-kal, hiszen egy ekkora mammutnak 19 millió felhasználó nem ér meg annyit, hogy imidzsüket azzal rombolják, hogy a „szólásszabadság” ellen álljanak ki és ne hagyják a felhasználókat azt letölteni, amit akarnak.



Az AdBlock történetének tanulmányozásakor rengeteg tárgyalásra érdemes témát találunk, amikről sajnos senki sem értekezik. Milyen szerepe van az AdBlocknak a túlzsúfolt oldalak letisztításában? Mindannyian ismerünk olyan oldalakat amelyek a reklámok sűrűsége és rendszeressége miatt szinte fogyaszthatatlanok. Ezt a problémát az AdBlock tökéletesen megoldja és olvashatóvá, nézhetővé teszi ezeket a tartalmakat.
A teljes AdBlock csomag sokkal kevesebb tartalmat és információt jelenít meg a felhasználok számára. Lemaradhat olyan történésekről is, amelyeket mások szponzorizált facebook postokon keresztül kapnak meg, például a Black Friday hírdetései is kikerülhetik a csomag használóját. Ennek ellenére minden weboldal sokkal gyorsabban betöltődik, sokkal fürgébben ugrál a hiperlinkek között és nem kell megvárja a rengeteg reklámkép letöltését.
Aki semmilyen AdBlockot nem használ nehezebben, körülményesebben talál meg olyan tartalmakat amikhez mindenképpen hozzá akar férni, de könnyebben talál olyan információkat, amelyekről nem feltétlenül tudja, hogy érdekli őt. Például, ha a kedvenc videóbloggeréről keresgél valaki háttérinformációkat nagyon hamar a Praktiker fürdőszobai osztályán találja magát. Az is valószínű, hogy kevesebb alkalommal hallgat valaki zenét a Youtube-on felugró reklámvideók miatt.
Azonban az AdBlock finomhangolási folyamata eléggé körülményesnek és időigényesnek bizonyul, így nem meglepő, ha valaki sokkal idegesítőbbnek gondolja a program beállítását, mint egyszerűen csak nem használni.




Az AdBlocknak rengeteg támogatója van az internethasználók között, akik teljes lojalitásukról tesznek bizonyságot blogjaikban, kommentjeikben, videóikban. A pereskedés és az egész konfliktus felhasználói szemszögből úgy néz ki, mint a mammutok, a korporátus világ elleni tüntetés és egy ennek megfelelő tüzet szít a közösségekben. Létezik persze egy felhasználókból alkotott, erős, kisebbségben lévő ellentábor is, amelyik elítéli az AdBlock működési elveit arra hivatkozva, hogy ők átlátják a rendszert és megértik ennek problémáját. A legjárhatóbb középútnak azt látom, hogy az AdBlock csak a nagyobb, zavaróbb reklámokat kellene blokkolja, a kisebb oldalak, blogok apró reklámjait pedig nem, ezzel támogatva ezeket a startupokat.


1 megjegyzés:

  1. Nagyon jó, hogy ilyen dolgokról is írtok, talán nagyobb jelentősége és haszna van, mint egy elcsépelt kulturális rendezvényről tudósítani. Gratula! :)

    VálaszTörlés