Modernkori fáraónő
Az már a
laikus zeneimádó számára is egyértelmű, hogy a popsztár az ősi egyiptomi
kultúra hangulatát, hitvilágát eleveníti meg. Az antik világot
megidéző zenei elemek mellett elegendő csak magára Katyre néznünk, és máris egy
fáraónő képe lebeg előttünk: a vállig érő fekete haja és a homlokát takaró
breton; a hangsúlyos szem-és testfestéke; a tógaszerű, arannyal és
drágakövekkel díszített ruhái; a háttér,
a díszlet és a sokatmondó felirat (Memphis, Egypt-a crazy long time ago)
mind-mind az egyiptomi vonalat képviselik. De mi mit is akar az énekesnő
elérni, üzenni ezzel? Egyszerűen csak kedveli az ősi kultúrát és úgy gondolja,
hogy ez sokak számára eladható? Vagy csak tetszene hiúságának egy ilyen magas
társadalmi megbecsülésnek örvendő, isteni erővel felruházott fáraónő
megformálása? Ezek közül véletlenszerűen bármelyik igaz lehet, viszont a
naivitáson túl, szerintem túlságosan megkomponált minden egyes képkocka ahhoz,
hogy kizárólag holmi farsangosdi szerepjátszásként értékeljük.
Felszínes dalszöveg
Még mielőtt szétkapnám a dalt, leszögezném, hogy fülbemászónak,
dallamosnak és szerethető ritmusúnak tartom. Viszont maga a szövege nem túl
művészi, sem értéket hordozó, sőt igencsak zavaros és összefüggéstelen is.
"Ez itt
Katy Perry,
Juicy J, aha.
Tomboljunk!
Tudtam
Tudtam, hogy eljössz hozzám
S most itt vagy
De jobb, ha óvatos leszel
Mert én bármire képes vagyok.
Bármire, mindenre.
Hadd legyek a te Aphroditéd,
Hadd legyek a mindened.
de ne akard, hogy az ellenséged legyek!
Szóval a tűzzel akarsz játszani?
Tudnod kell, mire vállalkozol!
Meg mered tenni?
Mert olyan vagyok, akár egy sötét ló.
Készen állsz
Egy tökéletes viharra?
Mert ha egyszer az enyém leszel,
Nincs többé visszaút.
Jól jegyezd meg, amit mondok!
Ez a szerelem a fellegekbe fog repíteni.
Mintha madár lennél,
Egy madár ketrec nélkül,
Aki a földön jár.
A döntés a te kezedben van:
Igen vagy nem, de nem talán.
Jól gondold át, mielőtt belevágsz,
Mielőtt belevágsz.
Ez a nő egy vadállat
Úgy hívom, Karma.
Kitépi a szíved
Mint Jeffrey Dahmer.
Légy óvatos!
Ne vezesd félre!
A kiscsaj szíve szteroidon élt,
Olyan erős volt a szerelme.
Lehet, hogy beleszeretsz,
Amint meglátod.
Ha esélyt kapsz, jobb, ha megtartod.
Édes, mint a pite, de ha összetöröd a szívét,
Hideggé válik, mint a fagyasztó.
Ez a mese úgy végződik, hogy felbukkan a lovag.
Ő lehetne a Csipkerózsikám.
Majd én kómába teszem.
A francba, azt hiszem, beleszerettem!
Nem is akárhogy!
Totál belézúgtam, de nem számít.
Vele lenni olyan, mint hullámvasúton ülni.
Vidámparkot csinál a hálószobából.
A szerelme akár a drog:
Próbáltam megkapni, majd elhagyni.
De a kiscsaj olyan állati
A rabjává váltam..."[i]
Katy Perry,
Juicy J, aha.
Tomboljunk!
Tudtam
Tudtam, hogy eljössz hozzám
S most itt vagy
De jobb, ha óvatos leszel
Mert én bármire képes vagyok.
Bármire, mindenre.
Hadd legyek a te Aphroditéd,
Hadd legyek a mindened.
de ne akard, hogy az ellenséged legyek!
Szóval a tűzzel akarsz játszani?
Tudnod kell, mire vállalkozol!
Meg mered tenni?
Mert olyan vagyok, akár egy sötét ló.
Készen állsz
Egy tökéletes viharra?
Mert ha egyszer az enyém leszel,
Nincs többé visszaút.
Jól jegyezd meg, amit mondok!
Ez a szerelem a fellegekbe fog repíteni.
Mintha madár lennél,
Egy madár ketrec nélkül,
Aki a földön jár.
A döntés a te kezedben van:
Igen vagy nem, de nem talán.
Jól gondold át, mielőtt belevágsz,
Mielőtt belevágsz.
Ez a nő egy vadállat
Úgy hívom, Karma.
Kitépi a szíved
Mint Jeffrey Dahmer.
Légy óvatos!
Ne vezesd félre!
A kiscsaj szíve szteroidon élt,
Olyan erős volt a szerelme.
Lehet, hogy beleszeretsz,
Amint meglátod.
Ha esélyt kapsz, jobb, ha megtartod.
Édes, mint a pite, de ha összetöröd a szívét,
Hideggé válik, mint a fagyasztó.
Ez a mese úgy végződik, hogy felbukkan a lovag.
Ő lehetne a Csipkerózsikám.
Majd én kómába teszem.
A francba, azt hiszem, beleszerettem!
Nem is akárhogy!
Totál belézúgtam, de nem számít.
Vele lenni olyan, mint hullámvasúton ülni.
Vidámparkot csinál a hálószobából.
A szerelme akár a drog:
Próbáltam megkapni, majd elhagyni.
De a kiscsaj olyan állati
A rabjává váltam..."[i]
Katy, a „csatakanca”?
Kiindulópontként
vizsgáljuk csak meg a címadó, sötét lovat. Először is a klipben konkrétan nem
jelenik meg. Őt az énekesnő testesíti meg, elsősorban nem a külső jegyei
alapján (mert az egyetlen dolog, amiről egy lóra asszociálhatunk, az Katy
fekete haja); hanem harcias magatartása, és tajtékzó kancára emlékeztető
testarttása, stílusa alapján. Mondhatnánk, hogy a ló azért nem fehér, vagy
deres, mert a fekete szín inkább hordoz szexualitást, mint a világosabbak;
hiszen ugye a videó kétségkívül nem a szende szüziességet akarja hangsúlyozni.
Ezen túlmenően pedig a ló évszázadokon keresztül segítette és segíti ma is az
embert, minekutána a harciasság, az erő és a fenségesség jelentését hordozza a
közhiedelemben. De én úgy vélem, hogy ennél sokkal mélyebb jelentéstartalom miatt
viseli ezt a címet a dal. És hogyha a fekete lovasról az Apokalipszis négy
lovasa közül az egyikre gondolunk, akkor máris egész másként hangzik a részlet: „Szóval a tűzzel akarsz játszani?/Tudnod kell, mire vállalkozol!/Meg
mered tenni?/Mert olyan vagyok, akár egy sötét ló!” Ennyi lenne? Katy, mint az Antikrisztus
megtestesítője? Nézzük csak tovább.
Hajnaból előbukkanó
És ha már szimbólumoknál tartunk, fontos
megemlíteni, hogy kettő annyira hangsúlyos, hogy az összes jelenetben
megtalálható: ez a piramis és a mindentlátó szem. Észrevehető, hogy ott vannak
mindenütt: az énekesnő hajára fetsve, az istenségek nyakékein, dekoratív elemként
a háttérben és a hajóra festve is. Sokadszorra is lelassítva a felvételt, az az
érzésem, mintha minden ekörül a szem körül forogna. Pontosabban, mintha az
összes mondanivaló erre összpontosítana
és mintha az énekesnő is ezt képviselné. A szem körüli értelmezések skálája
viszont nagyon széles, és kultúránként eltérő módon is magyarázható. Az viszont
mindegyikben közös, hogy egyfajta felsőbb hatalmat képvisel: a mindent látást.
Nem meglepő, hogy ez a jelkép is az óegyiptomi mitológiából ered: Hórusz szemét
ábrázolták így. Lévén az egyik legfontosabb egyiptomi isten, a szeme az
uralkodás fontosságát jelképezi; azt az erőt és uralmat, amely biztosította az
istenek, a királyok, az élők és a holtak életét (hiszen mint tudjuk, az
egyiptomi kultúrába mélyen beleépül a túlvilági élet kultusza). A mindent látó
szem a történelem során különböző jelentésváltozásokon ment keresztül, mivel
más-más korokban újabb ideológiai csoportosulások tették meg jelképükké. Ami
nekünk ez esetben releváns, az inkább az, hogy szinte mindegyik kultúrában
megjelenik egy istenség, egy hatalom,
akinek a célja a mindentudás. Emiatt a legtöbb civilizációban tartanak is
ettől az istenségtől, és e félelemből kiindulva igyekeznek behódolni neki. Nem
véletlen tehát a szemmel szorosan összekapcsolódó piramis sem, mint szimbólum:
az a rendeltetése, hogy a csúcskövére állhasson és hogy elhozhassa a fényt az
emberiségnek az, akit a legtöbb kultúrában csak Luciferként ismernek.
Behódolás vagy imádat?
A videoklip nagyrésze
tulajdonképpen azt mutatja be, hogy különböző istenségek behódolnak a trónon
ülő Katy Perrynek. Nem egy egyszerű trónon ül, hanem az oroszlántestű,
emberfejű szfinxen, ami amelett, hogy igen jellegzetes egyiptomi műemlék, a
piramisok jelképes őrzője is. Megjelenik Básztet, a macskaffejjel ábrázolt macskaistenség,
aki a zene és a vidámság istennője. Itt van Atum, a lenyugvó Nap istene; Szobek,
a krokodil alakban ábrázolt őrző isten. De Andzseti, a királyság és a Nílus
deltájának istene is és Bész, az anyák és gyermekek védelmező istene. Ráadásul
egy következő jelenetben az énekesnőt a tenyerükben tartva jelennek meg a
Hórusz-fiak; azaz Hórusz négy fia, akik a mumifikálás során megóvták a
testeket. Emellett pedig Apóphisz, a sötétség és a káosz istenének kígyóalakját
tartja kézben a mi Sötét lovunk.
Ők
mind-mind egyikei azoknak az istenségeknek, akiket az egyiptomiak évezredeken
keresztül féltek és tiszteltek. A videoklipben pedig mégis ajándékokkal
halmoznak el és a behódolásukról biztosítanak egy olyasvalakit, aki náluknál is
hatalmasabb. Na de kit is? Kit szeretne megtestesíteni az énekesnő? Mindenestre
nem kegyelmez a neki behódoló isteneknek, mert tárgyakká változtatja őket egy
felsőbb erő segítségével, valószínüleg azért, mert nem tetszenek neki azok az
ajándékok, amiket tőlük kap. Egyet kivéve.
Viszont közben megjelenik
egy másik jelenet is. A rapper, Juicy J egy elsőre szarkofágnak tűnő sírhelyen
fekszik. Figyelmesebben szemügyrevéve viszont jól látszik, hogy a szarkofág
bikafejet ábrázol. Nem mellesleg, a jellegzetes kéztartásával ez a
bikafejű-embertestű lény az iszlám vallásban a sátán megtestesítője.
A hatalmi piramis tetején
A következő jelenetben
utolsónak érkezik Andzseti s egy piramist ajándékoz Katynak, akit ez végre
nagyon felcsigáz. Most már felkel a trónjáról, az alattvalói leborulnak előtte
és Andzsetit sem öli meg, csak kutyává változtatja. A lábai előtt csaholó,
emberfejű kiskutya képe azért
valljuk
be elég abszurd és nem igényel túl sok elemzést. Ezután már menet közben
látjuk, amint épp készül a piramis tetején elfoglalni az őt megillető helyet. A
jelmeze is lecserélődött és ebben a jelenetben nemcsak elszántnak, hanem
gonosznak és kapzsinak is tűnik, amint azt ordítja: "Meg mered tenni?/Mert olyan vagyok, akár egy sötét
ló./Készen állsz/Egy tökéletes viharra?/Mert ha egyszer az enyém leszel,/Nincs
többé visszaút.”
A legvégén kiengedi a
szárnyait is, majd megnyílik a piramis és itt lépik a történetbe egy újabb
értelmezési szegmens: megtörténik a hatalom átvétele, épülhet egy új világrend.
De ez már az illuminátusokat körüllengő mítoszok-kérdéskörébe tartozik. Az ő
létezésüknek és esetleges tevékenységeiknek, netán a világ fölötti uralom
átvételének a megítélése nem az én tisztem. Sőt, azt sem állítom, hogy amikor
az énekesnő menedzsereivel a videoklip készítéséhez látott, egy illuminátusok
által befolyásolt állapotban a sátánt akarta volna reprezentálni. Egy dolgot
azonban bizton állítok: az egyiptomi hitvilág ilyen jellegű feldolgozása nem
véletlen és a megjelenített, gazdag szimbólum-paletta is tudatos. Minden egyes
szimbólumnak, díszítőelemnek, színnek fontos szerepe van. Amennyiben valóban a
fenti elméletek egyikét jelképezi a dal, a cukros-habos-babos-színes-díszes
világ (ami egyébként jellemző az énekesnőre) jól kiegyensúlyozza az üzenet
súlyosságát és mélységét. Igazából fogyaszthatóvá teszik ezáltal a
feltételezett okkult, sátánista, összeesküvés elméletekkel átszőtt videoklipet.
A Dark horse sokadik, tüzetesebb megnézése- és hallgatása
után még mindig kétellyel és csalódással vegyes érzéseim vannak: tényleg ilyen
szélsőséges felfogást közvetít nekünk ez a csinos, finom nő? Hogyha igen, akkor
vajon mi okból? Ezt talán csak ő érti, amit nekünk viszont értenünk kell az az,
hogy ezzel a sokakat megbotránkoztató videó jó marketingfogásnak bizonyult.
Erős médiavisszhangot és közel két milliárd megtekintést eredményezett.
Felhasznált
források:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése