2017. november 13., hétfő

A sötét ló nyomában

          Újságírás-hallgatóként napról-napra egyre hangsúlyosabban tapasztalom, hogy kétféle médiafogyasztó létezik: a tudatos és a nem tudatos (hogy ne nevezzem félrevezetettnek). Mindkettő befolyásolható és befolyásolt is, viszont az utóbbi csoportba tartozók nem néznek a dolgok mögé és nem fogalmazódnak meg bennük kérdések a látottakkal, hallottakkal kapcsolatban. Ugyanígy van ez a zenehallgatási szokásainkkal is: legtöbben csak a dallamát, a műfaját, a ritmusát szeretjük meg adott zenének; viszont, hogy tulajdonképpen mit is akar üzennni általa az előadó, annak megértésére általában  már nem fektetünk nagy hangsúlyt. Biztos vagyok benne, hogy a legtöbb esetben így nézzük a videoklipeket. Ez természetesen egyáltalán nem baj, hisz elsődleges céluk a szórakoztatás; viszont  néha a zeneszámok szimbolikájára is odafigyelhetünk. Mert az teljesen biztos, hogy a képkockákat nem a véletlenszerűség elve rendezi el úgy és olyan módon, ahogyan azt mi látjuk. Három percnyi felvétel mögött egy teljes csapat kitartó, hosszú és tudatos munkája húzódik. A marketingesek  sok esetben pedig egy valamire építenek: a fogyasztók tudatalatti manipulálására. Én pl. imádok zenét hallgatni. Nem ritkán egy-egy dalt rongyosra hallgatok. Másik kedvelt időtöltésem a dokumentumfilm-nézés, főleg hogyha egyiptomi kúltúra vonatkozásúak.  Azt hiszem ezek fényében egyértelmű, hogy annak idején, amikor piacra dobták, egyből ráharaptam Katy Perry (és Juicy J): Dark Horse című dalára. A popsláger azonban több, mint egy fülbemászó dallam és megkapó díszlet kettőse. A sorok mögött és a vagányul ugráló háttértáncosokon túlmenően tartogat bőven elemezni valót  a kritikus hallgatók számára.

Modernkori fáraónő           

Az már a laikus zeneimádó számára is egyértelmű, hogy a popsztár az ősi egyiptomi kultúra hangulatát, hitvilágát eleveníti meg. Az antik világot megidéző zenei elemek mellett elegendő csak magára Katyre néznünk, és máris egy fáraónő képe lebeg előttünk: a vállig érő fekete haja és a homlokát takaró breton; a hangsúlyos szem-és testfestéke; a tógaszerű, arannyal és drágakövekkel díszített  ruhái; a háttér, a díszlet és a sokatmondó felirat (Memphis, Egypt-a crazy long time ago) mind-mind az egyiptomi vonalat képviselik. De mi mit is akar az énekesnő elérni, üzenni ezzel? Egyszerűen csak kedveli az ősi kultúrát és úgy gondolja, hogy ez sokak számára eladható? Vagy csak tetszene hiúságának egy ilyen magas társadalmi megbecsülésnek örvendő, isteni erővel felruházott fáraónő megformálása? Ezek közül véletlenszerűen bármelyik igaz lehet, viszont a naivitáson túl, szerintem túlságosan megkomponált minden egyes képkocka ahhoz, hogy kizárólag holmi farsangosdi szerepjátszásként értékeljük.

Felszínes dalszöveg

Még mielőtt szétkapnám a dalt, leszögezném, hogy fülbemászónak, dallamosnak és szerethető ritmusúnak tartom. Viszont maga a szövege nem túl művészi, sem értéket hordozó, sőt igencsak zavaros és összefüggéstelen is.
"Ez itt
Katy Perry,
Juicy J, aha.
Tomboljunk!

Tudtam
Tudtam, hogy eljössz hozzám
S most itt vagy
De jobb, ha óvatos leszel
Mert én bármire képes vagyok.
Bármire, mindenre.

Hadd legyek a te Aphroditéd,
Hadd legyek a mindened.
de ne akard, hogy az ellenséged legyek!

Szóval a tűzzel akarsz játszani?
Tudnod kell, mire vállalkozol!
Meg mered tenni?
Mert olyan vagyok, akár egy sötét ló.
Készen állsz
Egy tökéletes viharra?
Mert ha egyszer az enyém leszel,
Nincs többé visszaút.

Jól jegyezd meg, amit mondok!
Ez a szerelem a fellegekbe fog repíteni.
Mintha madár lennél,
Egy madár ketrec nélkül,
Aki a földön jár.

A döntés a te kezedben van:
Igen  vagy nem, de nem talán.
Jól gondold át, mielőtt belevágsz,
Mielőtt belevágsz.

Ez a nő egy vadállat
Úgy hívom, Karma.
Kitépi a szíved
Mint Jeffrey Dahmer.
Légy óvatos!
Ne vezesd félre!
A kiscsaj szíve szteroidon élt,
Olyan erős volt a szerelme.
Lehet, hogy beleszeretsz,
Amint meglátod.
Ha esélyt kapsz, jobb, ha megtartod.
Édes, mint a pite, de ha összetöröd a szívét,
Hideggé válik, mint a fagyasztó.
Ez a mese úgy végződik, hogy felbukkan a lovag.
Ő lehetne a Csipkerózsikám.
Majd én kómába teszem.
A francba, azt hiszem, beleszerettem!
Nem is akárhogy!
Totál belézúgtam, de nem számít.
Vele lenni olyan, mint hullámvasúton ülni.
Vidámparkot csinál a hálószobából.
A szerelme akár a drog:
Próbáltam megkapni, majd elhagyni.
De a kiscsaj olyan állati
A rabjává váltam..."[i]
A lecsupaszított szöveg hallatán joggal zavarodunk össze: akkor most miről is szól ez a dal? Mert egyik verssorban sem találkozunk konkrét egyiptomi kultúrára vonatkozó utalásokkal: a fekete ló nem tartozik az ősi szimbólumvilágukba, Aphrodité ráadásul pedig görög istennő volt. Sehogysem áll össze a kép, ezért muszáj mélyebbre ásnunk. 

Katy, a „csatakanca”?

Kiindulópontként vizsgáljuk csak meg a címadó, sötét lovat. Először is a klipben konkrétan nem jelenik meg. Őt az énekesnő testesíti meg, elsősorban nem a külső jegyei alapján (mert az egyetlen dolog, amiről egy lóra asszociálhatunk, az Katy fekete haja); hanem harcias magatartása, és tajtékzó kancára emlékeztető testarttása, stílusa alapján. Mondhatnánk, hogy a ló azért nem fehér, vagy deres, mert a fekete szín inkább hordoz szexualitást, mint a világosabbak; hiszen ugye a videó kétségkívül nem a szende szüziességet akarja hangsúlyozni. Ezen túlmenően pedig a ló évszázadokon keresztül segítette és segíti ma is az embert, minekutána a harciasság, az erő és a fenségesség jelentését hordozza a közhiedelemben. De én úgy vélem, hogy ennél sokkal mélyebb jelentéstartalom miatt viseli ezt a címet a dal. És hogyha a fekete lovasról az Apokalipszis négy lovasa közül az egyikre gondolunk, akkor máris egész másként hangzik a részlet: „Szóval a tűzzel akarsz játszani?/Tudnod kell, mire vállalkozol!/Meg mered tenni?/Mert olyan vagyok, akár egy sötét ló!”  Ennyi lenne? Katy, mint az Antikrisztus megtestesítője? Nézzük csak tovább.
 

Hajnaból előbukkanó

A klip nyitójelenete egyszerre misztikus és kellemes: az énekesnő a Níluson hajókázva ébred, miközben a szolgái a felkelő Nap alatt hazaeveznek vele. A pasztellszínek és a szimmetrikus elrendezés miatt egy teljesen pozitív kép tárul elénk; a szöveget és a fáraónő szolgálóit elnézve viszont már valamiféle zavar vegyül ebbe a látszólagos nyugodtságba. A két kékbőrű férfi a fejdíszeik és nyakékeik alapján egy ismert egyiptomi alakra utalnak: Akenre, az alvilági hajósra. A révész feladata volt átkisérni a holtakat a Hétkapun, vagyis ő segítette a lelkeket átjutni a túlvilágra. A kék alakok szerepe ez esetben is az evezés. Emellett, a hieroglifákon ábrázolt hajók sem úgy néztek ki, mint az énekesnőé. Bár a kétoldali, felfelé ívelő hajóvég hű az eredetihez; a középen levő emelvénnyel nem találkozunk az ókori ábrázolásokon. A szimmetrikus elrendezés, a fókuszpontban levő énekesnő képével a néző perspektívájából inkább látszik ajtónak, bejáratnak, mintsem hajónak. Az alvilág kapuja lenne ez? És Katy Perry, mint az alvilág bejáratát őrző fáraónő, vagy istenség? Végül is lehetséges. Főleg, hogyha elgondolkodunk azon a tényen, hogy Lucifert (másnéven a Sátánt) a Hajnal fiaként is emlegetik, esetünkben pedig egyértelműen a kelő Napból meríti az energiát az énekesnő is. A félreértések elkerülése végett: nem vádolom az énekesnőt sátánizmussal, vagy okkult ideológiák követésével, pusztán csak a szimbolikáját próbálom értelmezni.
És ha már szimbólumoknál tartunk, fontos megemlíteni, hogy kettő annyira hangsúlyos, hogy az összes jelenetben megtalálható: ez a piramis és a mindentlátó szem. Észrevehető, hogy ott vannak mindenütt: az énekesnő hajára fetsve, az istenségek nyakékein, dekoratív elemként a háttérben és a hajóra festve is. Sokadszorra is lelassítva a felvételt, az az érzésem, mintha minden ekörül a szem körül forogna. Pontosabban, mintha az összes  mondanivaló erre összpontosítana és mintha az énekesnő is ezt képviselné. A szem körüli értelmezések skálája viszont nagyon széles, és kultúránként eltérő módon is magyarázható. Az viszont mindegyikben közös, hogy egyfajta felsőbb hatalmat képvisel: a mindent látást. Nem meglepő, hogy ez a jelkép is az óegyiptomi mitológiából ered: Hórusz szemét ábrázolták így. Lévén az egyik legfontosabb egyiptomi isten, a szeme az uralkodás fontosságát jelképezi; azt az erőt és uralmat, amely biztosította az istenek, a királyok, az élők és a holtak életét (hiszen mint tudjuk, az egyiptomi kultúrába mélyen beleépül a túlvilági élet kultusza). A mindent látó szem a történelem során különböző jelentésváltozásokon ment keresztül, mivel más-más korokban újabb ideológiai csoportosulások tették meg jelképükké. Ami nekünk ez esetben releváns, az inkább az, hogy szinte mindegyik kultúrában megjelenik egy istenség, egy hatalom,  akinek a célja a mindentudás. Emiatt a legtöbb civilizációban tartanak is ettől az istenségtől, és e félelemből kiindulva igyekeznek behódolni neki. Nem véletlen tehát a szemmel szorosan összekapcsolódó piramis sem, mint szimbólum: az a rendeltetése, hogy a csúcskövére állhasson és hogy elhozhassa a fényt az emberiségnek az, akit a legtöbb kultúrában csak Luciferként ismernek.

Behódolás vagy imádat?

A videoklip nagyrésze tulajdonképpen azt mutatja be, hogy különböző istenségek behódolnak a trónon ülő Katy Perrynek. Nem egy egyszerű trónon ül, hanem az oroszlántestű, emberfejű szfinxen, ami amelett, hogy igen jellegzetes egyiptomi műemlék, a piramisok jelképes őrzője is. Megjelenik Básztet, a macskaffejjel ábrázolt macskaistenség, aki a zene és a vidámság istennője. Itt van Atum, a lenyugvó Nap istene; Szobek, a krokodil alakban ábrázolt őrző isten. De Andzseti, a királyság és a Nílus deltájának istene is és Bész, az anyák és gyermekek védelmező istene. Ráadásul egy következő jelenetben az énekesnőt a tenyerükben tartva jelennek meg a Hórusz-fiak; azaz Hórusz négy fia, akik a mumifikálás során megóvták a testeket. Emellett pedig Apóphisz, a sötétség és a káosz istenének kígyóalakját tartja kézben a mi Sötét lovunk.
Ők mind-mind egyikei azoknak az istenségeknek, akiket az egyiptomiak évezredeken keresztül féltek és tiszteltek. A videoklipben pedig mégis ajándékokkal halmoznak el és a behódolásukról biztosítanak egy olyasvalakit, aki náluknál is hatalmasabb. Na de kit is? Kit szeretne megtestesíteni az énekesnő? Mindenestre nem kegyelmez a neki behódoló isteneknek, mert tárgyakká változtatja őket egy felsőbb erő segítségével, valószínüleg azért, mert nem tetszenek neki azok az ajándékok, amiket tőlük kap. Egyet kivéve.
Viszont közben megjelenik egy másik jelenet is. A rapper, Juicy J egy elsőre szarkofágnak tűnő sírhelyen fekszik. Figyelmesebben szemügyrevéve viszont jól látszik, hogy a szarkofág bikafejet ábrázol. Nem mellesleg, a jellegzetes kéztartásával ez a bikafejű-embertestű lény az iszlám vallásban a sátán megtestesítője. 

A hatalmi piramis tetején

A következő jelenetben utolsónak érkezik Andzseti s egy piramist ajándékoz Katynak, akit ez végre nagyon felcsigáz. Most már felkel a trónjáról, az alattvalói leborulnak előtte és Andzsetit sem öli meg, csak kutyává változtatja. A lábai előtt csaholó, emberfejű kiskutya képe azért valljuk be elég abszurd és nem igényel túl sok elemzést. Ezután már menet közben látjuk, amint épp készül a piramis tetején elfoglalni az őt megillető helyet. A jelmeze is lecserélődött és ebben a jelenetben nemcsak elszántnak, hanem gonosznak és kapzsinak is tűnik, amint azt ordítja: "Meg mered tenni?/Mert olyan vagyok, akár egy sötét ló./Készen állsz/Egy tökéletes viharra?/Mert ha egyszer az enyém leszel,/Nincs többé visszaút.”
A legvégén kiengedi a szárnyait is, majd megnyílik a piramis és itt lépik a történetbe egy újabb értelmezési szegmens: megtörténik a hatalom átvétele, épülhet egy új világrend. De ez már az illuminátusokat körüllengő mítoszok-kérdéskörébe tartozik. Az ő létezésüknek és esetleges tevékenységeiknek, netán a világ fölötti uralom átvételének a megítélése nem az én tisztem. Sőt, azt sem állítom, hogy amikor az énekesnő menedzsereivel a videoklip készítéséhez látott, egy illuminátusok által befolyásolt állapotban a sátánt akarta volna reprezentálni. Egy dolgot azonban bizton állítok: az egyiptomi hitvilág ilyen jellegű feldolgozása nem véletlen és a megjelenített, gazdag szimbólum-paletta is tudatos. Minden egyes szimbólumnak, díszítőelemnek, színnek fontos szerepe van. Amennyiben valóban a fenti elméletek egyikét jelképezi a dal, a cukros-habos-babos-színes-díszes világ (ami egyébként jellemző az énekesnőre) jól kiegyensúlyozza az üzenet súlyosságát és mélységét. Igazából fogyaszthatóvá teszik ezáltal a feltételezett okkult, sátánista, összeesküvés elméletekkel átszőtt videoklipet.
A Dark horse sokadik, tüzetesebb megnézése- és hallgatása után még mindig kétellyel és csalódással vegyes érzéseim vannak: tényleg ilyen szélsőséges felfogást közvetít nekünk ez a csinos, finom nő? Hogyha igen, akkor vajon mi okból? Ezt talán csak ő érti, amit nekünk viszont értenünk kell az az, hogy ezzel a sokakat megbotránkoztató videó jó marketingfogásnak bizonyult. Erős médiavisszhangot és közel két milliárd megtekintést eredményezett.



Felhasznált források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése