2017. november 2., csütörtök

Napsütötte Varsó

Ha valaki tanulni szeretné, hogy hogyan kell egy filmet rosszul indítani, akkor csak nyugodtan nézze meg Niki Caro filmjét, az igaz történeten alapuló Menedék című életrajzi drámát.
A holokauszt témáját feldolgozó alkotás kicsit sem középszerű. Kifejezetten kiemelkedik a témakört bemutató filmek közül. Ellenben nem hitelességével, hanem pont ellenkezőleg. Fényűző díszleteken keresztül, erőltetetten rejlik fel benne a kor valódi hangulata. A valósághű ábrázolást mellőzve a látványra koncentrálódik a film nagy része.  
Egzotikus állatok, gondtalan, esztétikus karakterek, pompás környezet – ez az idillikus világ bűvöli el a nézőt az első képkockákon. Szóval maga a lehetetlen. Minden luxust bedobtak a rendezők, amire csak keret volt. Ez egy mesében jól mutatna, azonban a felfújt tökély által, első perctől hitelét veszti a történet, bármely laikus számára is. 

Az első húsz perc komoly lelki viadalt jelenthet a kritikus közönségnek, hogy vesse-e el előre megtervezett két órás programját, és esetleg valami más elfoglaltságot keressen.
A film Diane Ackerman 2007-ben kiadott könyvén alapszik, amely a második világháború fájdalmait eleveníti fel, Antonina Żabińska naplóját feldolgozva. A történetből a Żabińska házaspár bátorsága bontakozik ki, akik lerombolt varsói állatkertjükben bújtatnak, és onnan menekítenek ki közel 300, gettóból kicsempészett zsidót.  Ebből a megrázó történetből, akár egy Schindler listája szintjére emelkedő filmet is kreálhattak volna, azonban a Menedék megközelítő mélységeket sem rejt.
Az alkotás főként a Jessica Chastain által alakított Antonina Żabińskara alapoz, az ő karakterére építik fel a filmet. Leginkább a nő érzéseit, gondolatait ismerhetjük meg, az ő mindennapjait követhetjük. Jessica Chastain kiválóan alakítja szerepét, a többi színészhez hasonlóan.

A szereplők hitelessége ellenére, a történelmi valószerűség kérdésessé válik, amikor a németek 1939-ben percek alatt masíroznak be Lengyelországba. Hasonlóan, a gettófelkelést is pillanatok alatt verik le a nácik, így a filmből ezek nem tűnnek komoly, megrázó eseményeknek, csupán pillanatnyi problémának.
 Egy lebutított változata tehát a Menedék, a holokauszt történetének. Színes, látványos, mégis jellegtelen. Díszletei mögött súlytalanná válik az állatként bujkáló zsidók, valamint az életüket kockáztató házaspár története. Az emberi sorsok helyett a látványra fókuszáltak a rendezők, így egy könnyen felejthető alkotás született.
A Żabińska házaspár története sokkal többet érdemelt volna.           

1 megjegyzés:

  1. Igen, a házaspár lehet, hogy többet érdemelt volna, mint egy Disney mese hatású film. Szépen fogalmazol, választékosan és tömören. Talán túl tömören. Szeretem a rövid, velős írásokat, de nemtetszésed mellett érdemes lett volna rávilágítani arra is, hogy mi jó a filmben. Gondolok itt vágásra, hanghatásokra, színvilágra, a karakterek tüzetesebb vizsgálatára stb. Ha semmi nem jó benne, akkor azt is részletesebben vártam volna, több indoklással.
    Ez már a sokadik Holokauszt film, hálás a téma, viszont nagyon nehéz megragadó újat gyártani. Ez a film valóban nem a véres valóságot eleveníti fel, hanem annak egy párhuzamos ugyanakkor benne levő történését. A helyenként idillizált kép valóban zavaró lehet annak, akit érzékenyen érint a téma, tehát sokaknak. Ugyanakkor hozzá kell tennem, hogy szerintem nem feltétlenül probléma, ha látványos a film, bár a mondanivaló érzékelhetően alúlmarad. Legalább sikerült egy szétcincálhatót alkotniuk. Lehet, hogy mégsem felejtjük el egyhamar?
    Kleió

    VálaszTörlés