Nem
hétköznapi utat járt be Pálffy Péter, vele beszélgettem a marosvásárhelyi G
nevezetű kávézóban.
Pálffy Péter
Marosvásárhelyen végzett a Színművészeti egyetemen, színészmesterség szakon,
majd rendezői mesterit szerzett. Mai napig is Marosvásárhelyen él és
tevékenykedik. Leghíresebb előadásai: A bíborszínű virág (színész), A legkisebb
boszorkány (színész), Doboz ember (rendező), Hé, Faust! (rendező), Ólomvitézek (színész).
Mikor
volt az első találkozásod a színész-világgal?
Amikor
11.-es voltam. A marosvásárhelyi Bolyai Farkas Elméleti Líceumba jártam
matematika-informatika szakos diákként. Akkor rendezett az iskolában Kincses
Réka, Kincses Elemér unokahúga, egy darabot a Diogenész és a kutya címmel. Megkérdezte a diákságot, hogy ki szeretne
szerepelni Pláton illetve Diogenész tanítványaként. Nagy bátorság kellett, hogy
odamenjek Rékához jelentkezni az egyik szerepre. Soha nem felejtem azt a
pillantást, hisz én matek-infós kockafejű voltam, rám nézett és azt kérdezte,
hogy: te?
Úgye
a marosvásárhlyi Színművészeti Egyetemen végeztél. Beszélj erről: az egyetemi
évekről, a felvételiről.
Azt tudni kell, hogy ez a
szakma, nem csak sikerekből áll, sőt alapvetően nagyon sok a mélypont. Ez egy
kicsit olyan volt, hogy végre elhatároztam magam, hogy ebben a szakmában
megszerzem a diplomát és professzionálisan fogok vele foglalkozni. A büszkeségem nem
engedte, hogy bárkit is felkérjek arra, hogy segítsen a felkészülésben
és ez azt eredményezte, hogy, bár nagyon szerettek volna felvenni, én
nagyon-nagyon elrontottam a felvételimet. Jim Morrisonnak egy versét vittem,
azt különböző módon kérték tőlem és éreztem, hogy mit szeretnének hallani, de
egyszerűen annyira leblokkoltam, hogy képtelen voltam megcsinálni, amit
elvártak.
Volt,
aki furcsálta, hogy milyen szakmát választottál?
Ez a harmadéves
államvizsgámhoz kötődik. Amikor rendeztem be a teret az előadásomhoz a tanárok
ki-be járkáltak és figyelték, hogy hogyan készülök a vizsgaelőadásomra. Egy
Tompa Miklós portréjával ellátott póló volt rajtam és az egyik tanár
megkérdezte, hogy nem gondolom, hogy forog most a sírjában? Mondom: tanár úr én remélem, hogy nem. Előadás
után megkérdeztem, hogy: hogy gondolja
tanár úr, forog a sírjában? Akkor mondta, hogy ő is úgy gondolja, hogy nem.
Ugyancsak az államvizsga
produkcióm kapcsán merült fel némi probléma. Elmondtam, hogy milyen fényekre
lenne szükségem, hogy mit szeretnék a térben. Akkor vágták a fejemhez, hogy mit
ugrálok, hisz csak egy diák vagyok és örüljek, hogy egyáltalán bármit is
biztosítanak számomra.
Végül,
hogy sikerült az előadás?
Díszletmunkás voltam, a
fényeket én állítottam be egy kis segítséggel. Takarítószemélyzet voltam,
kellékes és rendező. Tulajdonképpen szerettem, csak ez volt először az a
produkció, amikor azt éreztem, hogy sok.
Minden
segítség nélkül?
Makacsságból,
vagy nem tudom. Díszlettervezőt is kellett volna hívni, csak annyira erősek
voltak bennem a képek, hogy mire eljutottam abba a fázisba, hogy akkor most
leüljek egy díszlettervezővel beszélni addigra már konkrét kép volt előttem,
már tudtam, hogy mit akarok, így azt szerettem volna, ha az illető nem
alkotótárs, hanem végrehajtó.
Melyik
volt a legemlékezetesebb szerep, amelyet el kellett játszanod?
Ez egy Hamlet adaptáció
volt. A halálról túlról látjuk az egész történetet, ebben Rosencratz és
Guildenstern voltam egy személyben. Érdekes önmagaddal beszélgetni.
Hogy
érzed, sikerült helyt állnod?
Én
azt gondolom egyébként, hogy minden emberben megvan az a többlényűség, hogy
minden emberben több személyiség lakózik. Igazából csak a kivetítése volt
annak, ami minden emberben benne van. Megpróbáltuk színpadi formában
megjeleníteni, láthatóvá tenni ezt a lehetőséget. Furcsa volt olyan szempontból,
hogy a két ember egymásra reagál, meg más a habitusuk. Kiugrálni egyik
szerepből és hirtelen, egy másodperc töredéke alatt átkerülni a másikba. Kemény
meló volt, de jó volt.
Melyik
általad rendezett előadást szereted a legjobban?
A legjobb rendezésemnek a
Doboz ember című előadást tartom. Ez Abe Kóbó egyik regényéből készült
adaptáció. Egy ember beköltözik egy hűtőgépdobozba és megpróbál úgy létezni a
világban. Mi az, ami kihozza a dobozból? Mi az, amiért elhagyja az általa biztonságosnak
vélt környezetet? Tulajdonképpen egy hajléktalan, de mégsem hajléktalan, mert
neki ez a hajléka.
Miért
a Doboz ember?
Abe Kóbónak mindenki a
Homokasszonyát ismeri. Én pedig megláttam azt a könyvet, megvettem, elolvastam
és valami olyan elementáris hatással volt rám, hogy azt mondtam ezt muszáj
valahogy színpadon megmutatni.
Azt gondolom, hogy minden
ember saját maga köré fölállít bizonyos falakat, korlátokat, nejlonnal vonja be
magát. Én azt keresem, hogy mi az, ami miatt valaki lebontja ezeket a gátakat,
falakat. Valószínűleg romantikus lélek vagyok. Azt gondolom, hogy a szerelem
az, ami miatt ezeket a gátakat, amiket belülről érzel, képes vagy ledönteni.
Tetszik az interjú, viszont biztos vagyok benne, hogy sokkal többet is ki tudtál volna hozni belőle, ha tovább kérdezel és a kérdéseidnek valamilyen irányt szabsz/keretet adsz. Így csak pillanatmorzsákat kapunk az életéből, de nem tudjuk sehogyan elhelyezni őt, sem az interjút. Számomra olyan, mintha egy hosszú beszélgetésből kiragadtál volna össze nem függő részeket. Megkérdezhetted volna, hogy akkor végül is hogyan vették fel? Honnan tudja, hogy nagyon fel szerették volna venni? Túl általánosan kezded („Nem hétköznapi utat járt be Pálffy Péter” - Senkinek sem hétköznapi az útja), hiányolok egy kis személyes szálat, vagy magyarázatot, bármit, hogy miért nem hétköznapi az útja. De ha mégis ennél maradunk, akkor az interjú valamilyen szinten reflektáljon, adjon választ arra, hogy miért más az ő útja. Így helyénvalóbbnak látom ezzel a mondattal kezdeni. Ugyanakkor az előbbi észrevételeim a bevezetőre is érvényesek, szerintem bele kell vinni egy kis színt, extrát, személyeset, ami felkeltheti az olvasók érdeklődését. Így tényszerűen bemutatva az illetőt, nem biztos, hogy sokan tovább olvasnák. Egy szövegdobozban az interjú végén jobban el tudom képzelni a bevezető adatait.
VálaszTörlésNagyon jó személyt választottál, mindig örvendetes vásárhelyi alakokról olvasni. Nekem picit rövidkének érződik, szerintem lett volna még történet a művészúrban. Mivel interjú, sokat jelent az olvasónak ha tud biográfiai információkat az alanyról. Ezt akár boxban vagy egy paragrafusnyi intróban szuperül meg lehetne alkotni. Ettől eltekintve tartalmas és pörgős az anyag. Csak kívántatja magát az olvasóval és belekérdezhettél volna réazletesebben a színészi/rendezői tevékenységébe. Mivel magánéleti szempontok is közrejátszottak a karrierfejlődésben, ez is egy jó párhuzamot képez életének ismertetésében. Helytálló szakmai vagy életútinterjúvá faraghattad volna az anyagot, de ehhez még kellett volna kérdezz. Szerintem.
VálaszTörlés